20130603_verslag AVDilsenStokkemMaasmechelenSO

3 juni 2013

[Algemene Vergadering LOP Dilsen-Stokkem/Maasmechelen SO]


Verslag Algemene Vergadering 3 juni 2013,

Cultureel Centrum Maasmechelen, van 17.00u tot 20.30u

  1. Aanwezig: zie lijst in bijlage




  1. Agenda

  • 16.30u -17.00u: onthaal met koffie en broodjes

  • 17.00u -18.00u: evaluatie van de inschrijvingsafspraken


  • 18.30u - 20.00u: bepalen van prioriteiten en doelstellingen voor de komende 6 jaar


  • 20.00u - 20.30u: receptie


  1. Bijlagen bij het verslag


  • Aanwezigheidslijst van de AV

  • Aanwezigheidslijst van de werktafels

  • Overzicht afspraken voor het schooljaar 2014-2015

  • Overzicht kernpunten van de werktafels ivm prioriteiten en doelstellingen


  1. Veel materiaal dat gerealiseerd is door de 3 LOP’s tijdens de laatste 5jaar lag ter inzage.

  1. Volgende AV: inde tweede helft van november 2013


  • Welkomstwoord door Peter Kohlbacher, voorzitter LOP SO

    • De Voorzitter geeft een korte toelichting over de bedoeling en het verloop van de vergadering.

  1. Evaluatie van de inschrijvingsafspraken van 17.00u tot 18.00u.

    1. Zie bijlage: overzicht van de afspraken

    2. Opmerking: LOP BaO Maasmechelen wenst samen met de 2 andere LOP’s dezelfde afspraken maken: de dagelijkse besturen agenderen de vraag.

  2. Pauze van 18.00u-18.30u:

    1. Onthaal van extra genodigden die niet lid zijn van de AV

    2. Marita Leyssen, LOP voorzitter BaO Dilsen-Stokkem introduceert de 2 schepenen van Onderwijs Mieke Ramaekers (Maasmechelen) en Sofie Vandeweerd (Dilsen-Stokkem). Zij benadrukken in het kort het belang van dit overleg. De volgende 1.30u worden gebruikt voor een bevraging in verband met lokale prioriteiten en doelstellingen voor de komende 6 jaar. Alle aanwezigen hebben zich op voorhand ingeschreven voor een of andere werktafel. De resultaten worden achteraf in een LOP-beleidsplan gegoten, of worden gebruikt voor het flankerend onderwijsbeleid van beide gemeentes.

  3. Bevraging in verband met prioriteiten en doelstellingen: van 18.30u tot 20.00u

    1. Er zijn 5 werktafels, die begeleid worden door 2 personen: een van Dilsen-Stokkem en een van Maasmechelen: een gespreksleider en een noteerder. Bedoeling is om tot doelstellingen te komen.

    2. Overzicht van de werktafels en de aandachtspunten:



Prioriteiten/ besproken aandachtspunten

Werktafel 1: ouderparticipatie

Hamide Sonmez en Kim Seri

  • open en transparante communicatie

  • ouderbetrokkenheid bevorderen

  • denkers en doeners

  • pedagogische ondersteuning betrekken

  • Inspraak verhogen bij probleemoplossend werken: spijbelen, tucht, definitieve uitsluiting

  • drempels?

  • huistaakbeleid ≠huiswerkbegeleiding

  • Schooltaal, vaktaal, thuistaal

  • BaO≠SO

Werktafel 2: toekomst

Tiziana Marini en Katleen Jacobs

  • Zelfbeeld versterken

  • Jongeren informeren over beroepssectoren

  • Motiveren

  • stimuleren

  • werkplekleren introduceren

  • Taalbeleid

  • Spijbelen

  • Ervaringsgericht/talentgericht

  • Rol van school (directies en lkn)

  • Stageplaatsen, lokale samenwerking

  • mobiliteit

Werktafel 3: leerrecht

Uschi Francot en Irma Scheepers

  • scharniermomenten

  • BuO: herstructurering aanbod

  • Talenten ontdekken

  • Complexe problematiek leidt tot tuchtproblemen: en daarna?

  • Gezinsondersteuning

  • Onderwijs op maat, rekening houdend met leefwereld

  • Foute studiekeuzes opvangen

  • taal≠schooltaalgebruikte taal

  • zelfbeeld

  • kosten SO op mekaar afstemmen

  • spijbelen, verzuim en dixit briefjes

  • begeleiding na tuchtprocedure

Werktafel 4: (on)gelijke onderwijskansen

Lies Adriaens en Wendy Maesen

  • respectvol omgaan met taal voor AN en taalarmoede Nederlandstaligen

  • sterk beleidsvoerend inzetten op ankerscholen AN

  • taalbeleid en zorgbeleid

  • respectvol omgaan met meertaligheid

  • HOOFDDOEL: van gelijke onderwijskansen naar gelijkwaardige onderwijskansen

  • Via maatwerk naar gemeenschappelijk curriculum

  • Via kunstprojecten naar talentontwikkeling

  • Motivatie verhogen

  • Ouders sensibiliseren om kinderen regelmatig naar school te sturen

  • Welbevinden van jongere centraal stellen

  • Taalachterstand wegwerken met respect voor thuistaal

  • Vorming lkn

  • Thuissituatie is geen belemmering voor talenten

  • Lk als rolmodel

  • Studiekeuzebegeleiding

  • Pre-teaching promoten

  • Afspraken over herinschrijving def uitgesloten ll (SO)

  • Oriëntatie naar meer uitdagende studiekeuzes

  • Leren leren BaO

  • Leren leren SO

  • Begeleidingsplan uitwerken ism CLB (SO)

  • Financiële drempels in studies wegwerken

  • Taalprojecten BaO aanhouden

  • Scharniermomenten KO naar LO naar SO

  • Relatie met ouders versterken

  • Transparante kosten

  • Uitwisselingsmomenten BaO/SO

  • Huiswerkbeleid BaO/SO

  • Vooroordelen wegwerken

Werktafel 5: brede kijk

Gabriëlla Van Grootel en Peter Kohlbacher

  • Totale ontwikkeling van ind

  • Visie op samenleving

  • Vrije tijdsaanbod op mekaar afstemmen

  • Kosten en financiering van vrije tijd

  • Mobiliteitsplan toegankelijkheid vrije tijd

  • Schoolse initiatieven laten doorlopen van BaO naar SO

  • Kosten op school beperkt houden

  • Opvoedingsondersteuning

  • Na- en voorschoolse opvang in en buiten school

  • Gestructureerde studiekeuzebegeleiding

  • Talenten en interesses ontdekken

  • Ouderparticipatie verhogen

Met dank aan de tafelbegeleiders voor de stipte opvolging van afspraken en timing!

Receptie van 20.00u tot 21.00u

  1. Opvolging van deze bevraging:

    1. Verslag wordt naar alle participanten gestuurd.

    2. Kladversie beleidsplan is klaar tegen september 2013, dagelijks bestuur

    3. Beleidsplan wordt goedgekeurd op de AV 19 november 2013


Verslag

Doris Toujour



4

DT, verslag AV 3 juni 2013


Uitgelicht

Contact

Onderwijs&Educatie

Oude Baan 207

3630 Maasmechelen

 

T 089 76 98 00


Mijn Maasmechelen

Zoeken

Volg ons