Maasmechelen trekt resoluut de kaart van de natuur. Met het Rivierpark Maasvallei en het Nationaal Park Hoge Kempen op haar grondgebied heeft onze gemeente twee grote troeven in handen.
De missie is duidelijk: Maasmechelen wil hét grootste natuuroplaadpunt van de Euregio zijn. Een unieke bestemming waar u samen of alleen kunt ontkoppelen, opladen en geïnspireerd geraken.
Het is bewezen dat de natuur een positief effect heeft op het welbevinden, zowel fysiek als mentaal. Natuur maakt mensen beter en gezonder. Onze grootste bron van energie en inspiratie vloeit voort uit de natuurelementen, net daar zet Maasmechelen op in.
Hoe doen we dat?
We gaan meer mensen uit hun kot halen door, met respect voor de natuur, authentieke belevingselementen aan de natuur toe te voegen. Een gewone wandeling of fietstocht is voor nieuwe generaties vaak onvoldoende spannend, dus we moeten durven inzetten op die extra belevingsfactor: aan of op het water, in de lucht, in de bomen ... Ook zullen we crossovers zoeken met culinaire, culturele, sportieve en ontspanningsmogelijkheden.
Daarnaast brengen we de natuur terug naar de verstedelijkte gebieden door nog meer rewildingprojecten, vergroeningswerken, schaduw- en rustplekken, groene speelplaatsen, corridors ... te ontwikkelen waarmee de levenskwaliteit van inwoners én bezoekers verhoogt.
Een menselijk oplaadpunt bouw je niet alleen. We doen dit samen met burgers, verenigingen, partners en ondernemers. We geloven enorm hard in de kracht van bewustmaking: iedereen blijven vertellen over en overtuigen van de kracht van natuur.
Hoe tonen we dat?
Visuele stijl
Een herkenbare visuele stijl toont de sterktes van Maasmechelen.
- MaasM-woorden gekoppeld aan beelden die mens en natuur verbinden.
- De subtitel Helemaal onze natuur vormt letterlijk een link met natuur (groen) maar ook met authenticiteit, natuurbeleving en het Maasmechelse DNA.
- Authentieke, prikkelende beelden versterken de woordtaal.
Blokkendoos
Om het natuurconcept ook op andere dragers te kunnen toepassen, werd de blokkendoos ontwikkeld. Deze bevat een verzameling van vormen en elementen, ingedeeld in vier categorieën: terrein, water, groen en MaasM-woorden.
In elke categorie zitten elementen die verwijzen naar een stukje Maasmechelen: de terril, de toegangspoort tot het Nationaal Park, de Maas, loof- en naaldbomen, bloemen, maaskeien, zandkorrels en nog heel wat andere.
Ambassadeursmagazine
De tweede editie van het ambassadeursmagazine bundelt interviews met 10 ambassadeurs die Maasmechelen of haar kernwaarden uitdragen.
In het nieuwe ambassadeursmagazine figureert heel wat jong creatief geweld zoals DJs Ufuk Demir (Aso Asin) en Aram Abgaryan (Fifty Hertz), dansers Morena Husson en Jento Schaf en Radio Willy digital creative Lennert Cusumano. De Maasmechelse bodem blijkt erg vruchtbaar voor artistiek talent en ook al waaieren die creatievelingen soms (tijdelijk) uit naar grotere steden, de liefde voor Maasmechelen blijft erg groot. Ze dragen Maasmechelen uit, maar het omgekeerde gebeurt ook: Maasmechelen geeft haar creatief talent graag een podium in haar magazine.
Het ambassadeursmagazine is bedoeld als tafelboek en wordt verspreid naar toeristische logies en andere toeristische partners. Je vindt het ook aan de verschillende onthaalbalies van het lokaal bestuur of in het CC Maasmechelen.