De Vlaamse taxiwetgeving is in 2020 gewijzigd.
Vóór 2020 waren globaal gezien twee vergunningen mogelijk binnen CENTAURUS (Vlaamse taxidatabank): exploitatie van een taxidienst of een VVB-dienst.
Een taxidienst mocht ritten doen van A naar B, maar mocht ook aan forfaitaire tarieven luchthavenvervoer rijden.
Een VVB-dienst, een dienst Verhuur Voertuig met Bestuurder mocht alleen maar luchthavenvoer rijden en hiervoor een contract afsluiten met de klant met een totaalduur van minstens 3 uur (bv. Maasmechelen – Zaventem, heen en terug).
De exploitanten mogen nog onder de oude taxiwetgeving blijven werken, zolang hun vergunning nog geldig is (maximum 5 jaar). Zodra hun vergunning afgelopen is, MOETEN zij overstappen naar het nieuwe systeem en een vergunning Individueel Bezoldigd Personenvervoer aanvragen.
Vanaf 1 januari 2020 is de nieuwe taxiwetgeving van start gegaan.
Alle vergunningsaanvragen, aanvragen bestuurderspassen en aanvragen voor een machtiging op een openbare taxistandplaats moeten via de nieuwe Vlaamse taxidatabank CENTAURUS2020 ingediend worden.
We spreken dus nog enkel over één dienst, een dienst Individueel Bezoldigd Personenvervoer (IBP) waarbij de vergunning geldig is voor heel Vlaanderen en waarbij de exploitant zijn voertuig mag gebruiken als:
- Straattaxi
- Standplaatstaxi
- Ceremonieel vervoer
- Openbaarvervoertaxi in samenwerking met de Mobiliteitscentrale van de openbare vervoersmaatschappij De Lijn.
Deze nieuwe vergunningen zijn vijf jaar geldig.
In de handleiding vindt u alle informatie terug voor het aanvragen van een:
- vergunning Individueel Bezoldigd Personenvervoer
- bestuurderspas
- machtiging openbare taxistandplaats.
De aanvragen doet u in de gemeente waar u ingeschreven bent.